Saltar apartados

Línies d'Investigació

[ Investigació - Línies ]


Anàlisi, Planificació i Gestió del Desenvolupament Turístic

Des de pressupòsits de sostenibilitat i competitivitat per als sistemes locals i regionals, parem especial atenció a les relacions entre turisme i configuració dels espais de destinació, integració del turisme en el model de desenvolupament, implantació turística i gestió dels recursos, processos de reordenació i renovació d'àrees turístiques, estratègies i polítiques públiques per al desenvolupament del turisme i disseny de productes de turisme i lleure. S'inclou en aquesta àrea les següents línies d'investigació:

- Anàlisi de models d'implantació del turisme en el territori.
- Ús del sòl i localització d'activitats turístiques.
- Recursos d'aigua i desenvolupament del turisme.
- Valorització del patrimoni natural i cultural en relació amb el turisme.
- Anàlisi de l'impacte ambiental del turisme i avaluació de costos de les intervencions.
- Sistemes d'indicadors (pressió, estat i resposta) en la gestió de destinacions turístiques.
- Polítiques, plans i programes en el procés de configuració i reordenació d'àrees turístiques.
- Ordenació de l'espai litoral i usos turístics.
- Integració del turisme en el desenvolupament dels espais rurals.
- Sistema d'interrelacions entre destinacions i models d'oferta.
- Paisatge i externalitats territorials en el desenvolupament del turisme.
- Planificació estratègica de destinacions turístiques.


Direcció i Gestió d'Empreses Turístiques

Àrea en la qual s'integren els continguts relatius a la direcció estratègica, direcció de recursos humans, gestió dels aspectes relatius a qualitat i medi ambient en els establiments turístics, la posada en marxa de negocis i activitats turístiques, l'assistència i assessorament jurídic a empreses i organitzacions turístiques, o els aspectes que concerneixen a direcció i gestió de companyies de propietat familiar. Com a línies específiques s'integren les indicades a continuació:

- Direcció estratègica, inclouent l'anàlisi estratègica, la formulació estratègica (estratègies competitives, corporatives i vies de desenvolupament) i els processos d'implantació de l'estratègia: estructura organitzativa, recursos humans, cultura empresarial, sistemes d'informació i mecanismes de control.
- Direcció dels recursos humans en l'empresa turística: planificació de recursos humans, contractació, formació i desenvolupament, avaluació del rendiment i retribució.
- Gestió de la qualitat i el medi ambient en les empreses turístiques: implantació de sistemes per a la gestió d'aquests aspectes (tècniques, eines, funcions pràctiques) i la seua relació amb l'estratègia de l'empresa.
- Creació d'empreses turístiques: idea de negoci, detecció d'oportunitat, perfil i característiques de l'emprenedor, pla d'empresa.
- Empresa familiar en turisme: característiques, objectius, cicle de vida, expectatives de creixement.
- Assessorament i assistència jurídica sobre creació, funcionament i processos de reorganització empresarial, a més de formes jurídiques al servei de l'organització interna.


Internacionalització d'Empreses Turístiques i Anàlisi de les seues Repercussions

Àrea de treball que integra línies com les relacionades a continuació:

- Internacionalització i efectes en l'estructura financera de les empreses.
- Fonts de finançament i aliances empresarials per a abordar el procés d'internacionalització.
- Determinants de la internacionalització, règims d'explotació, concentració empresarial i inversions directes a l'estranger.
- Promoció de destinacions turístiques, plans d'acció i màrqueting.
- Disseny d'imatge i marca turística i posicionament de destinacions


Instruments Jurídics Aplicats a l'Activitat Turística i a les Estratègies Empresarials en el Sector. Regulació de Contractes, Marques i Instruments Electrònics

- Contractes de comissió, agència, hostalatge, adquisició de drets d'aprofitament per torn de béns immobles, transport, assegurances.
- Signes distintius aplicats al turisme: marques geoturístiques i de destinacions turístiques.
- Regulació de les noves tecnologies en la comercialització de serveis turístics, instruments electrònics i publicitat en Internet.


Anàlisi Quantitativa i Qualitativa de la Demanda Turística. Investigació sobre Mercats Turístics. Imatge i Promoció de Destinacions

Es para esment tant als models i mètodes de quantificació i mesurament d'afluència, com als criteris i mètodes per a l'anàlisi sociològica i la sistematització de tipus de consumidors de turisme i oci i la seua incidència en el procés de creació/renovació de productes i destinacions. Inclou les següents línies d'investigació:

- Tipologia de la demanda: segmentació i perfil d'usuaris turístics.
- Caracterització de la demanda: satisfacció del consumidor turista, motivacions.
- Enquestes i tècniques qualitatives d'anàlisis de mercat. Segmentació.
- Promoció de destinacions turístiques, plans d'acció i màrqueting.
- Disseny d'imatge i marca turística i posicionament de destinacions.


Relació entre Migracions de Retirats, Assentament de Residents en Àrees Turístiques, Dinàmica del Mercat Immobiliari i del Sector de la Construcció

- Migracions internacionals per motius d'oci.
- Assentament de jubilats en àrees litorals de la Mediterrània.
- Cicles en la promoció immobiliària i mercat de l'habitatge.
- Sistemes de promoció i xarxes de distribució.
- Integració sociocultural de les comunitats d'estrangers.


Turisme Comunitari. Cultura, Identitat i Desenvolupament Local

L'interès de petites poblacions de països en vies de desenvolupament per fonamentar una part de la seua economia en l'impuls turístic ha anat creixent de manera excepcional en els darrers anys. Els estudis d'aquest tipus de desenvolupament, basats la majoria de les vegades en elements propis de les cultures autòctones, s'estan incrementant de la mateixa manera. El coneixement, per part dels investigadors, dels hàbits, costums i formes d'organització dels grups humans que aspiren a generar aquesta activitat, així com de les expectatives creades i el domini dels processos, pot ser de gran utilitat a l'hora d'assessorar i participar en la planificació i gestió de projectes específics. Destaquem les línies de recerca:

- Turisme comunitari i turisme indígena.
- Impactes socioculturals del turisme.
- Diversitat cultural: la cultura com a atractiu turístic.
- Creació de productes turístics culturals.
- Processos d'aprenentatge del sistema turístic en grups no occidentalitzats.
 

IUIT· Institut Universitari d'Investigacions Turístiques


·Universitat d'Alacant
·Edifici Instituts Universitaris
·Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
·03690 - Sant Vicent del Raspeig (Alacant)

Tel: 965 90 95 51

Fax: 965 90 95 52

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel. 96 590 3400 - Fax 96 590 3464