2015/12/15

Presentació de resultats del projecte d'investigació
GESTIÓ SOSTENIBLE DE CENTRES TURÍSTICS COMUNITARIS EN CHIAPAS
El Dr. Domingo Gómez López, Maya–Tsotsil de Chiapas i Investigador visitant en l'Institut Universitari de Investigacions Turístiques de la Universitat d'Alacant, ha presentat amb els investigadors d'aquest Institut els resultats del projecte de investigació desenvolupat en diferents centres turístics comunitaris en Chiapas. Aquesta investigació forma part de l'estada de l'any sabàtic entre la Universitat d'Alacant i la Universitat Intercultural de Chiapas, amb finançament del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología de Mèxic (CONACYT). Aquesta estada va estar sota la tutela del Dr. Fernando Vera Rebollo, investigador en turisme de prestigi internacional i de la Dra. María José Pastor Alfonso, investigadora en turisme comunitari.

L'investigador Tsotsil, Premi en Investigació Científica Chiapas 2011, membre del Sistema Nacional de Investigadores Nivel 1 i Investigador Honorífic del Sistema Estatal de Investigadoress de Chiapas, va iniciar i va concloure la seua presentació en la llengua Tsotsil, amb la traducció respectiva al castellà. Els resultats de la seua investigació van ser presentats amb la presència del Dr. José Luis Gascó Gascó, Director de l'Institut Universitari de Investigacions Turístiques juntament amb un grup de destacats investigadors en turisme, on fa ressaltar les seues principals troballes en les comunitats estudiades amb projectes turístics:

1. Alta prioritat en la protecció i conservació de l'entorn natural.
  2. Existeix interès en la formació del capital humà.
  3. La gastronomia es torna un segell d'identitat en la destinació.
  4. La creació d'activitats turístiques relacionades amb la naturalesa.
  5. Els centres turístics han sigut gestionat per les pròpies persones de la comunitat, la qual cosa ha limitat l'operació d'aquests projectes amb millor qualitat en el servei.
  6. L'interès dels turistes actuals s'han centrat cap a l'observació de la naturalesa.
  7. Els joves són els qui s'organitzen per a operació de les activitats turístiques, considerats com la segona generació en la gestió d'aquests projectes.
  8. Incipient participació de les dones en les activitats turístiques, la qual cosa obri una possibilitat en la integració per a la gestió de projectes turístics.
  9. Els centres turístics han creat un fons econòmic per a recolzar a la comunitat.
10. Consum de productes locals, la qual cosa converteix a les destinacions turístiques comunitàries siguen diferenciats.
11. Generació de conflictes entre les diferents famílies dins de les comunitats.

En conclusió de l'investigador Tsotsil, el turisme rural comunitari amb una visió holística des de la perspectiva dels coneixements o sabers locals, es pot convertir en una estratègia per a aconseguir un desenvolupament econòmic local sostenible amb els pobles originaris mitjançant l'aprofitament dels seus recursos naturals i culturals, que els brinda una oportunitat de treball amb salaris justs, contribuint a disminuir l'emigració cap a les zones urbanes i la desforestació de la selva.

presentacion-grupo(9)

presentacion-grupo(3)

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel. 96 590 3400 - Fax 96 590 3464