II CONGRÉS INTERNACIONAL DE SOCIOLOGIA I ANTROPOLOGIA DEL TURISME

Amb l'objectiu de reunir a investigadors del turisme que presten una especial atenció a les seues repercussions socials i culturals, es va celebrar en la Universitat d'Alacant els dies 1 i 2 de març de 2018 l'II Congrés Internacional de Sociologia i Antropologia del Turisme. El Saló d'Actes de l'Aulari II va rebre a més de dos-cents participants, professors i investigadors procedents de dotze països diferents.

Les 240 comunicacions presentades en el Congrés es van distribuir en els dotze grups de treball creats: Turisme, esport i esdeveniments; Turisme espiritual; Turisme i alimentació; Turisme i patrimoni cultural; Turisme i medi ambient; Imatges i marques del turisme; Turisme, gobernanza i desenvolupament local; Turisme, innovació i tecnologia; Turisme i recursos humans; Teoria i metodologia de la recerca social aplicada al turisme; Turisme, urbanisme i territori; i Noves tendències del turisme.

Tres simposis van tractar temes d'especial interès per als investigadors. El primer, "Reptes per a la recerca social del turisme a Llatinoamèrica", va comptar amb la participació de Nora Bringas, presidenta de l'Acadèmia Mexicana de Recerca Turística; Marisela Pilquimán, del Centre d'Estudis del Desenvolupament Regional i Polítiques Públiques de la Universitat dels Lagos (Xile); i Rodrigo González, sotsdirector de CEPLADES Turisme (Argentina).

El segon simposi va consistir en un "Col·loqui interdisciplinari", en el qual van participar professors de les àrees d'Economia, Antropologia, Sociologia, Geografia i Ciència Política. Van intercanviar idees i van promoure una interessant i animada reflexió: Jordi Gascón, del Departament d'Història de l'Art i Història Social de la Universitat de Lleida; Ana Ramón, del Departament d'Anàlisi Econòmica Aplicada de la Universitat d'Alacant; Pablo Rodríguez, del Departament de Sociologia i Antropologia de la Universitat de la Llacuna; María Velasco, del Departament de Ciència Política i de l'Administració II de la Universitat Complutense de Madrid; i Fernando Vera Rebollo, catedràtic d'Anàlisi Geogràfica Regional de la UA.

El tercer es va organitzar amb els editors d'algunes de les més prestigioses revistes científiques de recerca en Turisme publicades en castellà. Va comptar amb la presència de Cayetano Espill, director de Quaderns de Turisme; Carlos Baños, secretari de redacció de Recerques Turístiques; Agustín Santana, director de Passos. Revista de Turisme i Patrimoni Cultural; Antón Álvarez Sousa, editor de Rotur. Revista d'Oci i Turisme i director de la Revista Llatina de Sociologia; i Rocío Serrano Barquín, directora de la revista El Periple Sustentable.

Dues taules es van succeir l'1 de març durant la presentació del Congrés: la primera va comptar amb la intervenció de María José Pastor, directora del Departament d'Humanitats Contemporànies de la UA; Raúl Ruiz, director del Departament de Sociologia I de la UA i degà electe de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials; i Elena Nájera, vicedegana de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UA. La segona va tenir com a intervinents a Antón Álvarez Sousa i Agustín Santana, presidents del comitè científic, i Alejandro Mantecón, president del comitè organitzador.

Raquel Huete, Directora General de Turisme de la Generalitat Valenciana, i els presidents del comitè científic i organitzador van clausurar el congrés el divendres 2 de març a les 19:00 hores.

El congrés va ser organitzat i afavorit pels departaments de Sociologia I i Humanitats Contemporànies i per l'Institut Universitari de Recerques Turístiques de la UA, l'Agència Valenciana de Turisme de la Generalitat Valenciana, les Facultats de Ciències Econòmiques i Empresarials i de Filosofia i Lletres de la UA; les associacions valencianes de Sociologia i d'Antropologia, l'Escola Ostelea i Kruske (empresa de desenvolupaments estratègics i tecnològics).